BLI KRISTEN

Vi tror att nyckeln till din identitet finns hos Jesus. Han är den som skapat dig och i honom finns svaret på de frågor du har om dig själv och livets mening. Inte så att du bara kan få alla svar utskrivna eller ens uttalade. Så fungerar det inte. Men om du lever i relation till Jesus så kommer du att steg för steg att börja se på dig själv och världen med Guds ögon. När andra säger att du ska fråga dig själv vem du är så säger vi istället att du ska fråga Jesus.

Vad betyder Jesus?

Jesus är inte bara en historisk person som sa och gjorde en massa bra saker en gång för länge sedan. Nej, vi tror att Jesus är Gud i mänsklig gestalt, och att han uppstod från de döda. Det betyder att han är en verklighet här och nu. Vi kan kanske inte se och höra honom med våra fysiska ögon och öron men vi kan uppleva hans närvaro i vårt inre och vi kan höra hans röst i våra hjärtan.

Vill du läsa mer om vem Jesus är och vad hans liv, död och uppståndelse har för betydelse för oss? Klicka här:

Vad innebär det att bli kristen?

För att bli kristen behöver man öppna sig för Jesu närhet. När man gör det börjar det som vi kallar för “frälsning” att verka i våra liv. Det betyder inte att allt förändras ögonblickligen. Det är mer som när man tar en medicin. Allt händer inte på en gång men steg för steg påbörjas ett tillfrisknande. Så ser vi på vad det innebär att bli kristen – steg för steg börjar vårt inre formas till det Gud har tänkt för oss. När du lever i relation till Jesus så kommer du att steg för steg börja se på dig själv och världen med Guds ögon. Men inte bara det - Gud kommer att börja använda dig på ett personligt och medvetet sätt för att du ska vara med och förmedla hans kärlek och vilja i den här världen. Du kommer att bli ledd av Gud.

Men kom ihåg - kristen tro är ingen quick fix, det handlar snarare om en livslång resa. Även om resan både har höjder och dalar så är den fylld av glädje och ett växande som kommer att få dig att mogna som människa.

Vad ska jag göra för att bli kristen?

Här beskriver vi kortfattat sex steg som du kan ta för att bli kristen och för att förankra dig i tron. Alla stegen är hämtade ur Nya Testamentet och har i snart 2000 år varit vägen man gått för att bli kristen.

Vänd dig till Jesus i bön

Du blir kristen genom att vända dig till Jesus i bön. I Romarbrevet kapitel 10 och vers 13 står det att “var och en som åkallar Herrens namn blir räddad”. Det betyder att du inte ens behöver vänta på ett svar, bara att du bett en bön så räknas du som kristen! Om du är osäker på hur du ska be så får du ett förslag. Läs igenom bönen och gör orden till dina egna:

Jesus, jag ber denna bön för att jag vill leva mitt liv med dig. Jag tror att du är Herre över liv och död med makt att förlåta. Tack för att jag är förlåten och älskad av dig. Tack för att du dog och uppstod för att rädda mig. Hjälp mig att tro på dig och din kärlek varje dag. Tack för att du ger mig frid. Kom in i mitt hjärta Jesus.

Amen.

Om du har bett den här bönen så har du börjat vandringen som kristen, och vi vill säga stort grattis och välkommen vidare på den bästa resan i livet!

En ny riktning i livet

Att bli kristen handlar om att ändra riktning i livet. Man börjar ändra en del av sina tankebanor och man börjar också förändra en del av sina vanor. I kristen tro kallas denna process för omvändelse. Det viktigaste med omvändelsen är att du vänder dig till Jesus. Be att hans vilja sker i ditt liv och att han leder dig och använder dig. Även om ordet “omvändelse” låter som en engångs-grej så är det snarare en livslång process.

Omvändelsen handlar också om att vi vänder oss bort från det som bryter ner och förstör våra liv. Tanken är inte att du ska ändra dig själv, men du kan be Jesus om hjälp att hitta nya sätt att tänka och agera. Den som kan förändra dig är inte du utan Jesus! Det är därför du vänder dig till Jesus.

  • Det Jesus gör med oss när vi börjar leva i omvändelse är att han förlåter oss våra synder och fyller oss med helig Ande.

    Det första - förlåtelsen - gör Jesus för dig. Det betyder att du tar emot hans förlåtelse som en gåva. Det är ett faktum som du kan vila i. Oavsett vad du kämpar med eller vill bli fri från så är Jesu förlåtelse omedelbar. Du behöver inte längre kämpa med skuld och skam. Du är totalt förlåten och helt upprättad tack vare Jesus.

    Det andra - att han fyller dig med helig Ande - gör han i dig. Eller med dig. Frälsningen handlar inte bara om att jag ska vända mig bort från vanor och beteenden som är destruktiva och börja vända mig till Jesus. Nej, det helt avgörande är att du får ta emot den helige Ande. Den helige Ande är Gud själv i bortskänkt form. Gud själv flyttar in i ditt inre genom den helige Ande. Även denna del av frälsningen är en livslång process. Det tar ibland tid att lära sig känna igen den helige Andes röst, men steg för steg kommer du att göra det. Det är Jesus själv som har lovat att var och en som kommer till honom ska få del av denna gåva.

Berätta för någon

Att vara kristen handlar om att ha en personlig relation med Jesus. Men det är lika viktigt att ha gemenskap med andra som tror. Därför vill vi uppmuntra dig att berätta för någon om ditt beslut, gärna för någon annan som du delar tron med. Vet du inte vem du ska berätta för eller vart du ska vända dig? Du får gärna höra av dig till oss.

Döp dig!

Nästa steg du ska ta är att låta döpa dig. Dopet betyder att man blir identifierad med Jesus. Ungefär som att bli medborgare i ett nytt land med allt vad det innebär. Eller som att förlova sig, man byter ringar och då vet man att det är på riktigt! För de allra flesta är det dopet som gör verklig skillnad.

Du behöver inte veta allt om kristen tro för att bli döpt och om du vill prata om dopet kan du klicka här.

Hitta andra kristna

Det är enklare att upptäcka den kristna tron tillsammans med andra. Det är nämligen oftast genom andra människor som Gud talar till oss. Om du undrar hur det går till så har det att göra med den helige Ande. Om den helige Ande finns i våra liv så betyder det att Anden kan inspirera oss att säga och göra saker. Det är oftast så Gud verkar i den här världen. Vi är övertygade om att Gud kan tala genom alla kristna och det är just detta som gör den kristna församlingen så speciell och det är därför du behöver hitta en församling att vara med i. Vi hoppas så klart att du vill bli en del av Filadelfiaförsamlingen!

Här kan du läsa mer om:

Köp en bibel och börja läs

I Bibeln lär vi känna Jesus och Guds plan för den här världen. Bibeln har två delar, Gamla och Nya testamentet. Vi rekommenderar att du börjar läsa något av evangelierna i Nya Testamentet som handlar om Jesus och vad han gjorde.

Vill du ha hjälp att förstå vad Bibeln handlar om och andra att prata med? Då kanske Alphakursen är någonting för dig? Alpha är en grundkurs i kristen tro med Bibeln som utgångspunkt.