DOPET
– TRONS MILSTOLPE

Varför ska jag döpa mig?

Dop är det naturliga gensvaret på tro

Att låta döpa sig är en milstolpe på trons väg och ett gensvar på att en personlig tro på Jesus har börjat spira. Tron är en offentlig handling inför Gud och människor där jag visar att jag nu vill vandra i tro på Jesus Kristus.

I Apostlagärningarna 2:38 kan vi läsa om när Petrus, en av Jesu närmaste lärjungar, får frågan vad de som precis kommit till tro ska göra. Han säger så här:

Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva.
Apostlagärningarna 2:38

När du kommit till tro på Jesus är ditt nästa steg att bli döpt.

Vill du bli döpt i Filadelfia?

Vi har gärna dop i vår gudstjänst eftersom det både är en handling inför Gud och andra människor där den som döps får visa sin tro. Vill du ta steget att döpa dig eller har du frågor om dopet? Kontakta oss genom knappen nedan eller läs vidare längre ned för vanliga frågor och svar.

Vanliga frågor om dopet

• Dop är en praktisk följd och ett naturligt gensvar på ens personliga tro på Jesus.

När vi i Filadelfia pratar om dop så pratar vi om troende dop som handlar om att sänkas i vatten. Att sänkas i vatten är en symbol för att man lämnar sitt gamla liv bakom sig och reser sig igen som en ny skapelse i Jesus Kristus.

Vid dopet så bekänner man och bekräftar offentligt att vi vill ha Jesus som Herre i vårt liv.

• Filadelfia kommer från en baptistisk tradition som praktiserar troendedop. Det innebär att dopet är något som utövas när man har en personlig tro och själv vill ta det steget att man vill bekräfta sin tro genom dop.

• Vi döper med stor glädje dig som tror på Jesus! Om du vill döpa dig så kontaktar du oss här på hemsidan eller pratar med någon av våra värdar eller pastorer i samband med en gudstjänst. Vi brukar alltid se till att få tid för samtal i god tid innan dopet.

Dopet sker genom nedsänkning i vatten. Oftast använder vi den dopgrav som finns framme på estraden i kyrksalen, men det händer att vi döper utomhus, i en sjö. Vi döper alltid i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn.

Vanligtvis sker ett dop i samband med en gudstjänst och det är alltid en fest för församlingen. Ibland av olika skäl, t.ex. om man har skyddad identitet, så kan dopet utföras annorlunda. Kontakta oss så hjälper vi dig vidare!

• Efter ett dop ber vi alltid för personen. Vi ber om Guds välsignelse, om att Gud ska fylla på med kraft och hjälp genom den helige Ande.

När du döps i Filadelfia blir du också medlem i Filadelfiaförsamlingen, om du vill.

Funderar du på att döpa dig, men vill veta ännu mer och vill prata med någon?