JESUS

Så älskade Gud världen

Det finns frid och hopp i tron på Jesus. Han har lovat att vara med oss och leda oss alla dagar och genom alla omständigheter. Det är den upplevelse som miljontals människor gjort genom historien och det är själva kärnan i vår tro.

Jesus uppstod från de döda på Påskdagen för snart 2000 år sedan. Det är därför du och jag kan vända oss till honom i bön och veta att han alltid hör vårt hjärtas rop. Jesus är inte död - han lever och därför kan han tala in i våra liv, förändra våra omständigheter och leda oss på rätt väg om vi kommit vilse.

Läs mer om Jesus

  • Jesus föds i ett stall, blir flykting i Egypten, lever ett enkelt liv och blir till sist avrättad på ett kors. Varför blir Gud en människa i Jesus och varför just på det sättet? Det finns flera svar på den frågan. Nummer ett är att Gud älskar oss och söker efter oss. Det är kärleken som gör att Gud offrar sig själv. Om du inte kommer ihåg något annat när du läst den här texten så ska du komma ihåg detta: Du är älskad av Gud själv!

    Men han gör det också för att vi ska veta hur verklig makt ser ut och vem Gud verkligen är. I vår värld brukar den som har mest makt vara störst, starkast och smartast. Med Jesus är det annorlunda. Han är mild och ödmjuk. Han avstår från att använda våld och tvång. Han tvingar sig inte på någon människa men erbjuder generöst hjälp till alla i nöd, vare sig de vet vem han är eller inte. Läs evangelierna så kommer du att se det. Men är det bara teater? Nej, det är sådan Gud verkligen är och det är så “Guds allmakt” ser ut. Som hos Jesus. Hela vår tro om makt, och hur detta universum ytterst ska ledas utgår från Jesus. Vi tror att när han kommer tillbaka till jorden så kommer friden, freden och nåden att regera resten av evigheten!

  • Det mest centrala i berättelsen om Jesus är det som händer på påsken då han dör och uppstår. Men vad var det som hände och vad betyder det för mig?

    På långfredagen avrättas Jesus under förnedrande former. Han blir uppspikad på ett kors för att långsamt plågas till döds inför en hånfull publik. Men berättelsen om Jesus slutar inte med hans död. Tvärtom - det är efter hans död som berättelsen blir riktigt intressant. På påskdagen uppstår nämligen Jesus från de döda!

  • Jesus blev avrättad på grund av falska anklagelser. Man försökte köpa vittnen men det slutade med att de sa emot varandra. Tillslut blev han dömd till döden av Pontius Pilatus, den romerske befälhavaren i området, som visste att Jesus var oskyldig. Han hade blivit förrådd av Judas, en av sina egna lärjungar. Petrus, en annan av hans närmsta vänner, förnekade honom. Alla hans övriga följeslagare övergav honom, med några få undantag.

    Det är människans synd som dödar Jesus. Bokstavligen. Det är Judas förräderi, Petrus förnekelse, Översteprästernas maktambitioner och Pilatus oförmåga att göra det rätta. Det är allt detta som leder till Jesu död. Han som är oskyldig döms som skyldig och drabbas av lagens strängaste straff.

  • En sak till är viktig att säga om Jesu död. Genom historien har det hänt att kristna har skyllt Jesu död på judarna. Man har hävdat att det var de som dödade Jesus, inte vi. Det har lett till de mest förfärliga konsekvenser. Kristna har förföljt och dödat judar genom historien och använt Jesu död som argument. Om man drar den slutsatsen har man helt missuppfattat evangelierna.

    Det Bibeln upprepar om och om igen är att det är hela mänsklighetens synd som leder till Jesu död. Det var inte bara de som var med på galgbacken i Jerusalem för 2000 år sedan som är skyldiga. Vi har alla del i skulden. Hur är det möjligt? Om Jesus inte bara var en vanlig människa utan Gud i mänsklig gestalt, då är alla människor ihopkopplade med honom. Om Jesus är den som skapat alla människor, då finns det ett tydligt band mellan där och då och här och nu. Även om Jesus dog och uppstod långt innan vi var påtänkta så var vi, och vår synd, en del av dramat.

    Vad är det då som händer när Jesus blir korsfäst? Grovt uttryckt kan man säga att hela mänskligheten kränker Gud själv, spottar på honom och förnedrar honom på värsta tänkbara sätt.

  • Om evangelierna hade varit en Hollywoodfilm då hade Jesus gett sig ut på en hämndturné efter att han återfått livet. Han hade hämnats på Petrus och alla sina närmaste efterföljare som hade övergett honom när han behövde dem som mest. Sen hade han gett sig på översteprästen i Jerusalem och till sist hade han tagit sig an Pontius Pilatus, den politiska och militära makthavaren som dömde honom till döden, trots att han visste att han var oskyldig. Men det händer inte! I stället händer något helt annat.

    När Jesus har uppstått från de döda söker han upp sina lärjungar och det första han säger till dem är: “Frid åt er alla” (Johannesevangeliet 20:19-20). Det blir ingen utskällning för deras feghet och svek. Ingen hämndaktion eller anklagelse. Bara en önskan om frid. Därefter står det att han andas på dem och säger: “Ta emot den helige Ande” (Johannesevangeliet 20:22). Det hela avslutas med att han ger dem uppdraget att gå ut i hela världen och predika budskapet om syndernas förlåtelse för alla folk! (Lukasevangeliet 24:46-47). Du läste rätt! Uppdraget som lärjungarna fick var att predika att Gud vill förlåta den skyldige. Efterskänka skulden. Dra ett streck över allt som blivit fel.

    Det som är sprängstoffet i evangelierna är att de skyldiga blir förlåtna och att den oskyldige dör. Jesus kom inte tillbaka från de döda för att hämnas eller straffa, utan för att förlåta och upprätta. De som erbjuds fullständig förlåtelse var de som korsfäst honom!

    Kärnan i evangeliet stavas syndernas förlåtelse.

  • Hur får man del av syndernas förlåtelse? Svaret är att du behöver vända dig till Jesus själv. Syndernas förlåtelse är inte en skuld som bara stryks bort och så fortsätter allt som vanligt. Nej, syndernas förlåtelse får man del av i gemenskapen med Jesus. Det är personen Jesus som förlåter synd. Det finns ingen magisk formel som man ska uttala för att få det. Allt handlar om att vända sig till Jesus och börja leva i relation till honom.

    Kan Jesus förlåta allt? Ja, det tror vi. Oavsett vilka synder du har gjort dig skyldig till kan Jesus förlåta dig. För att få del av förlåtelsen ska du vända dig till Jesus.

Varför behövs Jesus?

Någonting är skevt i vår värld.

Likaväl som att världen är fylld av liv, ljus och godhet så verkar den vara fylld av själviskhet, ondska och meningslöshet. Det pågår en ständig kamp mellan gott och ont, ljus och mörker. Det onda är inte Guds vilja – tvärt om – detta står i strid med Guds vilja. I kampen mellan ljus och mörker, gott och ont så är det människor som är både offren och de skyldiga.

Men vad är det som har hänt med skapelsen? Vad är det som har gått snett? Bibeln pekar fingret mot människan och människans beslut. Det är människans beslut som lett till kaos. Bibeln kallar vårt tillstånd för ”synd”. Det är ett tillstånd som separerar oss från Gud och hans vilja och utlämnar oss åt oss själva.

Vad är synden för något?

I grund och botten handlar synden om fel ordning; Vi har lurats att tro att vi är nummer ett och allt annat är nummer två. Det låter kanske som en förenkling men det är summan av kardemumman i Bibelns undervisning. När vi själva är alltings centrum så blir vår makt, vår uppfattning, våra behov, vår åsikt det absolut viktigaste. Genom att tro att vi själva är universums centrum har vi förlorat orienteringen i tillvaron och öppnat dörren till kaos. Man behöver inget nobelpris för att fatta att det går åt skogen. Du vet det av egen erfarenhet - när du driver dina egna projekt i konflikt med allt och alla så leder det alltid till nederlag. Men – när man tar första steget och ber om ursäkt, eller försöker förstå fast man är arg och kränkt, då öppnas ofta en dörr till försoning.

Det finns två sidor av myntet. Den ena sidan handlar om ”mig, mitt och mina”. Uppblåsta egon, självupptagna människor, egna behov som alltid ska ha företräde. Den andra sidan handlar om total självutplåning. Jag räknas inte. Ingen vill veta vad jag tycker och tänker och ingen bryr sig om att jag finns. Offer och drabbade – det är så man kan beskriva Bibelns diagnos av människans situation - synden.

Så vad är rekommendationen?

En ny ordning

De första kristna blev kristna genom att bekänna att Jesus är Herre. Så var det då och så är det nu. Orden handlar om en ny ordning. Jesus först och jag sen. För den som agerat som om man var universums centrum, medvetet eller omedvetet, så finns en nyttig korrigering: Jesu vilja först och mina behov sen. Jesu makt först och mitt inflytande sen. Och för den självutplånande: Om Jesus är Herre är du hans barn! Sträck på dig – du är viktig! Dina tankar och känslor räknas. Sluta att vara så självutplånande, det är inte Guds vilja – du är högt älskad!

Hur går det till?

Jesus uppstod från de döda och därför kan han tala till oss, leda oss och vara nära oss. Det är när vi öppnar oss för Jesu närhet och påverkan som det Bibeln kallar för frälsning börjar verka i våra liv. Det första han gör är att förlåta våra synder. Det är som en total skuldsanering, eller att “gå tillbaka till gå” om du har spelat Monopol. Du får starta om. Men även om du är totalt förlåten så är du fortfarande samma person. Ja, inte helt och fullt. Förutom att din synd blir förlåten så ger han dig också sin helige Ande. Du kanske inte märker det direkt men du får Guds personliga närvaro i ditt liv. Det är ungefär som när man tar en medicin. Allt händer inte på en gång men steg för steg påbörjas ett tillfrisknande. Så ser vi på vad det innebär att bli kristen – steg för steg börjar världen rättas till.

Hur gör jag för att bli kristen?

Att bli kristen är inte svårt, det handlar om att vända sig till Jesus. Vill du veta mer? Läs vidare här: