Vad innebär “nästa steg”?

Att följa Jesus är en resa som pågår hela livet och som är menad att göras tillsammans med andra. Hela syftet med vår församling är att vi tillsammans följer Jesus med en längtan att fler ska lära känna honom. Vi gör det i glädje likaväl som i sorg, i framgång likaväl som i motgång. Vi har insett att vi behöver varandra för att växa i tro och ha stöd när livet är tufft. Du är välkommen med på resan i vår gemenskap!

Var vi än är i livet så har vi alla ett nästa steg att ta. Vad är ditt?

Fortsätt läsa för fem olika förslag på några nästa steg du kan ta med oss i Filadelfiakyrkan.

5 olika nästa steg:

1.

Gå på gudstjänst

Att besöka oss på en gudstjänst är ett bra första steg om du är nyfiken på församlingen eller bara vill veta mer om Filadelfia. Enklast gör du det genom att komma på en gudstjänst i Filadelfiakyrkan på Rörstrandsgatan 5 eller så kan du delta online på YouTube eller Facebook!

2.

Hitta gemenskap

Församling handlar om relationer och gemenskap! Vill du hitta en gemenskap i Filadelfiakyrkan, några att dela livet med, eller några som gillar det du gillar? Då finns det två enkla och praktiska sätt för att hitta det du söker. Det ena är att gå med i en smågrupp och det andra är att engagera dig i en verksamhet. Varför inte göra bägge två?

3.

Bli kristen

Hur blir man kristen? Vi säger att man blir frälst, eller kristen, genom att ta två viktiga steg. Det första steget kallas för att “omvända sig”. Omvändelse betyder att vända sig till Jesus. Man bestämmer sig för att börja leva sitt liv med Jesus som utgångspunkt och riktmärke.

Det andra steget är att låta döpa sig. Dopet betyder att man blir identifierad med Jesus. Ungefär som att bli medborgare i ett nytt land med allt vad det innebär. Eller som att förlova sig, man byter ringar och då vet man att det är på riktigt!

Har du sagt ja till Jesus, vill döpas eller utforska kristen tro tillsammans med andra, klicka på någon av länkarna:

4.

Fördjupa dig

Att läsa Bibeln och fördjupa sig i tron är ett steg vi aldrig blir riktigt klara med. Livet med Jesus är en resa och det finns alltid något att lära! Vill du fördjupa dig mer i din Bibel och i tron? Häng med på våra församlingskvällar som vi kallar Filadelfia Onsdag där vi djupdyker i Bibeln, eller kolla in vår bibelundervisning online!

5.

Engagera dig

Vi är en församling som bygger på att många människor är med och använder sina gåvor, sin tid och sina talanger.

Att tjäna andra är inte bara ett sätt att hjälpa till. För oss handlar det om att hitta oss själva i det Gud kallar oss till. Vi tror nämligen att Gud har en plan och ett uppdrag för varje människa! Men hur ska man hitta rätt? Svaret är att hugga i och börja tjäna andra. Då kommer du så småningom att förstå hur Gud vill använda just dig.

Engagemang kan se olika ut för olika personer beroende på vilka gåvor man har och vilken del av livet (säsong) man befinner sig i. Kanske har du tid över, eller en gåva i ditt liv du vill använda? Då kanske du ska hitta ett team att vara volontär i? Kanske har du inte tiden men vill hjälpa till ekonomiskt? Kanske vill du bli församlingsmedlem och bära kyrkan i de olika frågor som finns i församlingen. Alla olika engagemang i kyrkan är lika värdefulla! Läs mer om hur du kan engagera dig: