Filadelfias vision

Fler medvetna efterföljare till Jesus

Anledningen till att vår församling finns är för att vi vill att fler människor ska bli medvetna efterföljare till Jesus. Vi vill vara en gemenskap som väljer Jesus och som vill vara en del av en större berättelse som ger mål och mening i livet. Du är välkommen!

Här finns det plats och utrymme att följa Jesus. Du kan få en meningsfull uppgift, bidra till att göra vårt samhälle lite varmare, göra skillnad i världen och få betyda något för någon annan. Här kan du dessutom få vänner att dela livet och tron med.

Allt det vi gör i Filadelfia gör vi för att skapa fler medvetna efterföljare till Jesus. Vi tror att det är svaret på vad vår stad, vårt land och vår värld behöver.

Vill du veta mer om vad det innebär? Fortsätt läs!

Hur blir man en medveten efterföljare till Jesus?

I Bibeln berättas det om den första Pingsten, när Guds Ande kom över människorna, många människor kom till tro och den första församlingen föddes. Efter att Petrus klivit fram och talat till folkmassan står det:

Orden träffade dem i hjärtat, och de frågade Petrus och de andra apostlarna: »Bröder, vad skall vi göra?« Petrus svarade: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva. Ty löftet gäller för er och era barn och alla dem långt borta som Herren, vår Gud, vill kalla.”
Apostlagärningarna 2:37-39

Här kan vi urskilja tre steg på vägen till tro:

  1. ”Orden träffade dem i hjärtat” - Att komma till tro är en ”god thing” – det är något Gud gör. Det handlar i grunden om att möta Gud. Det ligger bortom vår kontroll. Vi berättar om Jesus och förkunnar Guds Ord, men bara Gud kan föra någon till tro.

  2. ”Omvänd er och låt er alla döpas” – På vägen till tro måste man någon gång göra ett val och bestämma sig. Omvändelse handlar om att ge hela sitt liv en ny riktning och att låta döpa sig handlar om att öppet och offentligt bekänna sin tro och lägga sitt liv i Guds händer.

  3. ”Så får ni förlåtelse för era synder [och] den heliga anden som gåva” – Detta handlar ytterst om att få gemenskap med Gud och bli en del av hans folk. Genom Anden får vi ”kraft från höjden” och rustas för tjänst – ett liv i efterföljelse till Jesus.

Möta, välja, följa

Vägen till att bli en medveten efterföljare till Jesus kan sammanfattas i tre steg:

  1. MÖTA – Vägen till tro börjar med ett gudsmöte

  2. VÄLJA – Att välja Jesus handlar om att byta riktning i livet och låta döpa sig

  3. FÖLJA – Att följa Jesus handlar om att bli en del av församlingen och tjäna Gud

 

Att leva som en medveten efterföljare handlar om samma sak. Dessa tre steg bildar en ständigt pågående cirkelrörelse där alla delarna är viktiga för ett balanserat och sunt kristet liv. Om man vill kan man se det som en spiralrörelse som leder till successiv tillväxt i överlåtelse och efterföljelse.

Även i den fortsatta vandringen är det viktigt att odla den personliga gudsrelationen och mötet med honom. Som medvetna efterföljare måste vi alltid välja Jesus och leva i ständig omvändelse och överlåtelse till honom. Att odla relationen till församlingen och hitta sin roll i Guds verk är viktigt genom hela livet.

Funderar du på vad ditt nästa steg för att bli en medveten efterföljare är?

Dörren, ordet, namnet

Varför heter vi Filadelfia? Namnet är hämtat från Bibelns sista bok: Uppenbarelseboken. Där finns ett brev till en församling i nuvarande Turkiet på en plats som hette just Filadelfia. Så här står det i brevet till Filadelfia:

Se, jag har ställt en dörr öppen för dig som ingen kan stänga. Din kraft är ringa, men du har bevarat mitt ord och inte förnekat mitt namn.
Uppenbarelseboken 3:8

Vi vill leva upp till vårt namn och vara en församling som 

  1. Alltid talar om Jesus [”inte förnekat mitt namn”] – Vi vill vara efterföljare till Jesus

  2. Bygger på Bibeln [”bevarat mitt ord”] – Vi vill vara medvetna efterföljare till Jesus

  3. Alltid har en öppen dörr [”en dörr som ingen kan stänga”] – Vi vill bli fler medvetna efterföljare till Jesus

Vårt mål som församling är att bli fler medvetna efterföljare till Jesus.

Vill du vara med?