Om Filadelfia

Mer än bara en byggnad

Filadelfia är mycket mer än byggnaden du hittar på Rörstrandsgatan 5. Filadelfia är en gemenskap av människor som möts i längtan efter Gud och som vill leva som medvetna efterföljare till Jesus. Denna gemenskap kallas församling. Och vi är en församling som vill bli fler – så du är välkommen att vara med!

Filadelfiaförsamlingen möts på flera platser i Stockholm: på Ekerö, i Tyresö, i Åkersberga och centralt i Stockholm vid S:t Eriksplan. Vi brukar säga att vi är en församling med flera olika kyrkor. Med ordet kyrka menar vi våra olika lokaler och med ordet församling menar vi den andliga gemenskapen. Här på vår hemsida hittar du mer information om vilka vi är, vad vi gör, och hur du kan ta nästa steg för att bli en del av Filadelfia.

Församlingen

Filadelfia är en församling för alla åldrar och i alla säsonger. Förutom att vi möts på söndagar under flera gudstjänster så finns det mötesplatser under hela veckan för alla åldrar. Här kan du även engagera dig i verksamheter för barn och ungdom, i det kreativa, i sociala insatser eller i internationella satsningar. Filadelfia är en kyrka för alla! 

Tron

Vi tror att Jesus visar oss vem Gud är och hur mycket han älskar oss. Vi tror att Bibeln är Guds Ord som visar oss vägen till det liv Gud har tänkt för oss. Vi vill älska Gud med allt vi är och allt vi har och vi vill älska våra medmänniskor som oss själva. Vår längtan är att leva som efterföljare till Jesus, i Andens kraft, till Guds ära!

Lokalen

Filadelfias lokal på Rörstrandsgatan vid S:t Eriksplan byggdes 1930 och är med sin tidstypiska arkitektur lite av ett landmärke i Birkastan. Det är en stor samlingssal med bra akustik som används flitigt till olika konserter, konferenser och kongresser. Det är som en sådan levande och myllrande plats för olika typer av möten som många stockholmare känner igen Filadelfia.

Filadelfia och Pingst

Filadelfia är en del av Pingströrelsen. När pingstväckelsen i början av 1900-talet kom till Sverige var Filadelfia en av de församlingar där den fick fäste. Ur vår församling och via ett nätverk av församlingar runt oss växte sedan den svenska Pingströrelsen fram.

Här vill vi beskriva några kännetecken för denna rörelse:

Pingströrelsen

Inom den tidiga pingströrelsen talade man om ett fulltonigt evangelium. Man ville tydliggöra att man inte bara följde en tradition utan försökte återvinna det ursprungliga budskapet från Nya Testamentet. Ofta sammanfattade man sin uppfattning i fyra punkter:

  • Man predikade att man blir kristen genom en personlig tro på Jesus, inte bara genom att bli döpt och vara formell medlem i en kyrka.

  • Man predikade att alla kristna kan uppleva Guds närvaro och ledning genom den helige Ande.

  • Man predikade att Jesus kan göra under genom att till exempel bota sjuka. Tillvaron är alltså öppen för Guds ingripande.

  • Man predikade att Jesus ska komma tillbaka. Det betyder att vår historia inte kommer att sluta i ett ekologiskt sammanbrott, ett tredje världskrig eller någon annan katastrof, utan genom att Jesus kommer tillbaka och upprättar Guds rike på vår jord.

Pingströrelsen - En Jesusrörelse

I Pingströrelsen har vi alltid pratat och sjungit om Jesus. Inte lika mycket om ”Kristus”. Ordet Kristus används i Bibeln för att beskriva Jesus med fokus på hans roll. Kristus är inget namn utan en titel som betyder ”den smorde”. I många historiska kyrkor (Lutherska kyrkan, katolska kyrkan och ortodoxa kyrkan) kan du höra betoningen på Kristus. Men i Pingströrelsen har betoningen varit på Jesus, på hans mänskliga sida, att han varit som vi, kämpat som vi, lidit som vi, men utan synd. Han vet hur vi har det, han vet hur vi mår och han vill hjälpa oss.

Därför är upplevelsen av Jesus, eller mötet med Jesus så centralt i pingströrelsen. Vår tro handlar inte om dogmer och trossatser utan om att möta Jesus, Gud som blivit människa och som finns i vår närhet.

Pingströrelsen - En församlingsrörelse

Pingströrelsen är en Församlingsrörelse. Det betyder att gemenskapen mellan människor är avgörande. Man är inte kristen på egen hand utan tillsammans med andra. Vår längtan är ett församlingsliv som har Nya Testamentet och särskilt Apostlagärningarna som idealbild. För oss är Bibeln nyckeln till vår tro och hur vi ska leva som kristna.

En central handling i kristendomen är dopet. För oss är dopet en handling som följer efter en människas beslut om att tro på Jesus. Vi döper alltså bara den som själv vill det och som har gett uttryck för en personlig tro på Jesus som Herre och frälsare.

Pingströrelsen - En missionsrörelse

Pingströrelsen är en Missionsrörelse. Det betyder att vi har ett uppdrag att dela med oss av vår tro till så många som möjligt. Mission handlar om att i ord och handling sprida de goda nyheterna om Jesus. Missionen är mycket framträdande i Filadelfia och vi satsar varje år stora summor pengar och personella resurser på arbete utanför våra lokala kyrkors geografiska verksamhetsområden.

Pingströrelsen - En Andes rörelse

Det mest utmärkande för Pingströrelsen är vår tro att Gud kan tala och verka idag. Det är vi absolut inte ensamma om att tro, men det som kännetecknat oss är att vår tro på att varje kristen kan vara ledd och använd av Gud. Genom den helige Ande talar Gud in i människors liv och påverkar omständigheter. Denna tro har gjort att vår rörelse har betonat bönen och bönesamlingar särskilt mycket.

Vill du veta mer om Filadelfia?
Kontakta oss!