INTERNATIONELLT ARBETE

Filadelfias hjärta ligger inte bara i Stockholm utan det fylls av hela världen. Vi tror att Gud älskar alla människor och vill deras bästa och vi ser det som en kallelse som församling att kanalisera Guds kärlek genom konkret handling, i vår stad och i vår värld.

En kyrka i staden, landet, världen

100 år av mission

Sedan Filadelfias start har Misionen varit viktigt. I över 100 år har vi sänt ut missionärer för att predika, grunda församling, bygga skolor och sjukhus, bekämpa fattigdom, fungera som socialarbete för att bara nämna några funktioner. Som församling vill vi göra allt vi kan för att betjäna och ta hand om de folkgrupper Gud lagt på församlingens hjärta genom åren.

Missionsarbetet idag

Idag har vi projekt på flera platser runt om i världen. Främst i Afrika men även Europa. Vi samarbetar med många olika stora församlingsrörelser för att göra världen bättre. Bland annat har vi uppgift att uppmuntra, utbilda och utveckla goda ledare. Samtidigt får vi i våra arbeten inspireras och lära oss av andra människors hängivna tro. Mission är inte bara att ge utan ett utbyte!

Nedan kan du läsa mer om våra olika projekt och vad vi gör på de platserna.

Länder där Filadelfia arbetar:

Möt två av våra missionärer:

Bengt & Susanne Klingberg

Paret Klingberg bor i Tanga och arbetar bland annat med ledarträning i Tanzania. Utöver sitt arbete i Tanzania åker de över hela Swahilikusten som sträcker sig från södra Somalia via Kenya, Tanzania och ner till Moçambique. Här har paret Klingberg hjälpt missions organisationen IBRA och stöttande församlingar att förse med pengar, biblar och andra förnödenheter till ett område som domineras av islam och den kristna närvaron är mycket svag.

Med andra ord bär det mycket av missionen som vi har i östra Afrika. Följ deras arbete genom deras nyhetsbrev, klicka på länken nedan.

Mer om vårt internationella arbete:

• Anledningen att vi arbetar runt om i världen är samma idag som när vi startade. Vi tror att Gud vill det och har kallat oss till det. Precis som Jesus säger i missionsbefallningen (Matteusevangeliet 28:18-20) Vi ska gå ut och vittna om Jesus ”ända till jordens yttersta gräns”. Alltså i hela världen - för alla folk. I ord och handling.

Gud älskar hela världen och alla människor. Den kristna människosynen utmanar oss i solidaritet med andra. För de fattiga och förtryckta. För utsatta och marginaliserade.

Vi tror att med hjälp av Anden och med drivet av Jesus kärlek så kan vi förändra världen. Därför missionerar vi.

• Något vi sätt under alla dessa år är att missionärer gör skillnad där de går fram. Inte bara att de når ut med Guds ord utan de hjälper till, tar socialt ansvar och bidrar till att göra samhället bättre. De utgör en viktig plattform för fred och försoning i sina sammanhang.

• I dag samarbetar vi med många olika stora församlingsrörelser för att göra världen bättre. Bland annat har vi uppgift att uppmuntra, utbilda och utveckla goda ledare. Samtidigt får vi i våra arbeten inspireras och lära oss av andra människors hängivna tro. Mission är inte bara att ge utan ett utbyte!

I våra olika missionsplatser och projekt möter vi olika utmaningar. På vissa håll är resurser ytterst begränsat där förföljelse och förtryck regerar. Vår globala uppgift har inte blivit mindre med åren, snarare en ändring av karaktär. Men nog så viktigt för oss att fortsätta ivrigt med våra internationella arbeten!

• Det vi gör internationellt bärs och görs möjligt av oss här i Sverige. Genom förbön och gåvor kan vi fortsätta arbetet att göra världen till en bättre plats. Vill du va med och ge av din böner eller genom gåvor?
    Ge en gåva här

Vill du veta mer om missionen och hur du kan hjälpa till?

Kontakta Samuel Hector, missionsansvarig i Filadelfia.

Samuel Hector

samuel.hector@filadelfiakyrkan.se