VÅR TRO

Vi tror att det bara finns en verklig Gud, som har uppenbarat sig själv genom Jesus. Gud har skapat världen och fyllt den med kärlek och mening. Gud är full av sanning, nåd och barmhärtighet. Han är allsmäktig, allvetande, alltigenom god och alltigenom kärleksfull. Han är Fader, Son och Helig Ande.

1. Gud, Jesus och den helig Ande

  • Jesus är Guds Son, Gud som blivit människa för att visa oss vem Gud är. Han är sann Gud och sann människa. Jesus gav sitt liv för att rädda oss och genom sin uppståndelse har han besegrat ondskan, meningslösheten och döden. Han välkomnar alla till sig. Han är vår frälsare, vår förebild och vår vän.

  • Den Helige Ande är Gud själv, närvarande i våra liv. Anden verkar i hela skapelsen och kallar varje människa tillbaka till gemenskapen med Gud. Han vägleder oss och leder oss till Jesus. Genom Andens närvaro i våra liv formas vi till att bli mer lika Jesus och till att leva goda liv. Anden ger oss också kraft att bli en del av Guds rike i den här världen.

  • Vi tror att Gud är Fader, Son och Helig Ande. Tre distinkta personer, utan sammanblandning eller förväxling men ändå av samma väsen, i total enhet. Denna gudsbild kallas för treenigheten.

    Treenighetstanken är ingen skrivbordsprodukt utan ett resultat av erfarenheten. De första lärjungarna insåg att Jesus var något mer än en vishetslärare eller profet. Steg för steg insåg de att Jesus är Gud själv men i mänsklig gestalt. När Jesus uppstått och återtagit sin plats i himlen så kom nästa upplevelse och den inträffar på Pingstdagen. Då blir lärjungarna uppfyllda av den helige Anden. Anden är något mer än en kraft eller energi. Anden är Gud själv, som verkar i den här världen, talar till oss och leder oss. Det är ur upplevelsen av påsken och pingsten som den kristna kyrkan landat i tron på den treenige Guden. Vi tillber och ärar Fader, Son och Helig Ande som tre unika personer men ändå av samma väsen och utan åtskillnad.

2. Skapelsen och människan

Skapelsen

Vi tror att Gud har skapat universum och allt som existerar, synligt såväl som osynligt. Han upprätthåller skapelsen varje sekund och han uppfyller den med sin närvaro. Gud har skapat tid, rum och materia men fanns innan allt detta blev till.

  • Gud står utanför kategorier som tid, rum och materia och kan alltså aldrig fångas i dem. Vi säger ibland att Gud är transcendent, för att beskriva detta. Det betyder att vi inte ser Gud som en del av allt skapat.

    Vårt enda sätt att veta något om Gud är att lyssna till det Gud själv uppenbarat för oss. Det betyder att vi ser skapelsen som ett indirekt gudsbevis. Genom skapelsen förstår vi att det finns en skapare men för att lära känna denna skapare behöver vi något mer än skapelsen. Det är här berättelsen om Jesus kommer in. Det är berättelsen om hur Gud uppenbarar (eller visar sig på vanlig svenska) för oss.

    Enligt Bibelns skapelseberättelse så är naturen det första templet, alltså den plats där Gud möter människan. Det kan vi se att många svenskar har ett förhållande till. Man går inte i kyrkan men man går gärna på en skogspromenad. Vi menar att svenskarnas kärlek till naturen är ett eko från skapelseberättelsen. Gud vill möta oss genom sin skapelse.

    Överallt i Bibeln beskrivs skapelsens värdighet. Allt levande har fått sitt liv av Gud och är därför ett vittnesbörd om Guds skaparkraft och godhet. Att visa respekt för allt levande är därför en självklar hållning för varje kristen. Att vara hänsynslös och likgiltig för naturen är att brista i respekt för Gud som har skapat världen.

    Alla människor är kallade att bruka och vårda skapelsen på Guds uppdrag, men det vi ser i vår tid påminner mer om skövling och plundring. Som kristna är vi kallade att leva med ansvar för skapelsen och dess resurser. Vi ser oss som förvaltare av skapelsen, en skapelse som är Guds egendom, som ska ges vidare till kommande generationer och tillslut till Gud själv.

Människan

Vi tror att varje människa har ett gudomligt ursprung, en gudomlig kallelse och ett gudomligt mål. Ingen människa är en slump eller ett misstag. Alla är skapade av Gud och har därför ett värde, en värdighet och ett uppdrag som kommer från Gud själv.

  • Gud har skapat människan till män och till kvinnor. Gud är alltså källan för alla män likaväl som för alla kvinnor. Både som enskilda individer och som man och kvinna tillsammans är vi Guds avbilder. Även om vi språkligt använder pronomenet “Han” om Gud så menar vi inte att Gud är en man eller synonym med manlighet. Gud är i sitt väsen källan till både män och kvinnor.

    Nyckeln till varje människas identitet finns därför hos Jesus. Han är den som skapat oss och i honom finns svaret på de frågor vi har om oss själva och livets mening. Inte så att man bara kan få alla svar utskrivna eller ens uttalade. Så fungerar det inte. Men om vi lever i relation till Jesus så kommer vi att steg för steg börja se på oss själva och världen med Guds ögon. När andra säger att du ska fråga dig själv vem du är så säger vi istället att du ska fråga Jesus.

Likaväl som att världen är fylld av liv, ljus och godhet så verkar den vara fylld av själviskhet, ondska och meningslöshet. Det pågår en ständig kamp mellan gott och ont, ljus och mörker. Det onda är inte Guds vilja – tvärt om – detta står i strid med Guds vilja. I kampen mellan ljus och mörker, gott och ont så är det människor som är både offren och de skyldiga.

3. Synd och frälsning

  • Vi ser det i naturen. Klimatförändringarna skenar och hela naturen är i uppror genom människans rovdrift.

    Vi ser det i politiken. Ryssland har gått i krig med Ukraina och ett obegripligt blodigt krig utkämpas just nu i Europa, ett krig som bygger på rena lögner och felaktigheter.

    Vi ser det i Stockholms förorter. Nästan dagligen får vi rapporter om skjutningar, explosioner och död. Unga pojkar tar livet av varandra i kampen om narkotikahandeln i Stockholm.

    Vi ser det i våra egna liv. Genom konflikter, missförstånd och trasslighet.

    Men vad är det som har hänt med skapelsen? Vad är det som har gått snett? Bibeln pekar fingret mot människan och människans beslut. Det är människans beslut som lett till kaos. Bibeln kallar vårt tillstånd för ”synd”. Det är ett tillstånd som separerar oss från Gud och hans vilja och utlämnar oss åt oss själva.

Vad är synd?

I grund och botten handlar synden om fel ordning; Vi har lurats att tro att vi är nummer ett och allt annat är nummer två. Det låter kanske som en förenkling men det är summan av kardemumman i Bibelns undervisning. När vi själva är alltings centrum så blir vår makt, vår uppfattning, våra behov och vår åsikt det absolut viktigaste. Genom att tro att vi själva är universums centrum har vi förlorat orienteringen i tillvaron och öppnat dörren till kaos.

  • Man behöver inget nobelpris för att fatta att det går åt skogen. Du vet det av egen erfarenhet - när du driver dina egna projekt i konflikt med allt och alla så leder det alltid till nederlag. Men – när man tar första steget och ber om ursäkt, eller försöker förstå fast man är arg och kränkt, då öppnas ofta en dörr till försoning.

    Det finns två sidor av “synda-myntet”. Den ena sidan handlar om ”mig, mitt och mina”. Uppblåsta egon, självupptagna människor, egna behov som alltid ska ha företräde. Den andra sidan handlar om total självutplåning. Jag räknas inte. Ingen vill veta vad jag tycker och tänker och ingen bryr sig om att jag finns. Offer och skyldiga – det är så man kan beskriva Bibelns diagnos av människans situation - synden.

Vad är rekommendationen?

Jesus är Herre. Genom den bekännelsen blir man kristen enligt Nya Testamentet. Så var det då och så är det nu. Orden handlar om en ny ordning. Jesus först och jag sen.

  • För den som agerat som om man var universums centrum, medvetet eller omedvetet, så blir det en nyttig korrigering: Jesu vilja först och mina behov sen. Jesu makt först och mitt inflytande sen. Och för den självutplånande: Om Jesus är Herre är du hans barn! Sträck på dig – du är viktig! Dina tankar och känslor räknas. Sluta att vara så självutplånande, det är inte Guds vilja – du är högt älskad!

    För några kommer frälsningen att betyda en hälsosam självnyansering. Allt kretsar inte runt dig. För andra kommer frälsningen att betyda en hälsosam självuppgradering. Du är viktig och betydelsefull, låt ingen ta det ifrån dig. Oavsett vilket behöver alla människor bli frälsta!

  • Alla som bekänner att Jesus är Herre är Guds barn och har del i frälsningen. Det handlar inte om vem man själv är, vad man har gjort eller vad man kan. Allt handlar om att vända sig till Jesus och luta sig mot honom. Det är Jesus som är frälsaren – vi behöver bli frälsta. I Romarbrevet 10:13 står det att ”var och en som åkallar Herrens namn ska bli räddad.” Det betyder att du inte ens behöver få ett svar för att bli kristen. Det blir du redan när du skickar en bön om hjälp!

    Jesus uppstod från de döda och därför kan han tala till oss, leda oss och vara nära oss. Det är när vi öppnar oss för Jesu närhet och påverkan som frälsningen börjar verka i våra liv. Det är ungefär som när man tar en medicin. Allt händer inte på en gång men steg för steg påbörjas ett tillfrisknande. Så ser vi på vad det innebär att bli kristen – steg för steg börjar världen rättas till. Jesus är nummer ett och jag är nummer två… eller nummer tre… Hur som helst är ordningen förändrad i rätt ordning.

Har du tagit ett beslut om att tro på Jesus och bli kristen? Eller vill du överväga att ta det beslutet?

Allas resor med Jesus ser olika ut. Kanske vill du säga ditt ja till Jesus, eller vill du veta mer om hur du kan fördjupa dig i din tro som kristen? Välkommen att klicka dig vidare för att ta reda på mer om hur du kan ta ditt nästa steg.

4. Tillbedjan och bön

Tillbedjan

Vi är skapade för att tillbe. När vi tillber Jesus riktas våra liv rätt och vi börjar långsamt att hitta vår rätta plats i tillvaron igen. Det är ingen quick fix utan oftast en livslång men glädjefylld process. 

  • Ordet tillbedjan är kanske ovant men med det ordet menar vi den plats eller det sammanhang där vi söker tröst, vägledning, skydd, och hopp. Alla människor tillber någonting, frågan är bara vad vi tillber?

    Tillbedjan är inte en aktivitet utan ett sätt att leva. När man lever i tillbedjan utgår man ständigt från att Jesus är min tröst, mitt hopp, min vägledning och mitt skydd. Det finns en stor vila och trygghet i att leva i tillbedjan till Jesus, särskilt i tider av oro och turbulens. ”Vart är världen på väg?” Det vet inte jag, men jag vet att jag är på väg till Jesus – vad kan vara bättre?

Bön

Vi tror att Gud hör bön och att han svarar på våra böner. Det betyder inte att vi alltid får det vi ber om. Gud kan svara på olika sätt. Ibland är svaret ja, ibland nej, och ibland vänta, eller tystnad.

  • Det viktigaste med bönen är inte att vi får det vi vill utan att vi själva förändras när vi ber. Djupast sett handlar bönen inte om våra försök att påverka Gud utan om Guds möjligheter att förändra oss! Det viktigaste med bönen är alltså inte allt vi delar med Gud, utan allt Gud vill dela med oss! Vi tror att bönen sakta men säkert formar våra hjärtan till att slå i takt med Guds eget hjärta.

5. Omvändelse och dop

Omvändelse

Gud kallar oss till omvändelse. Omvändelsen har två sidor. För det första handlar omvändelse om att vända oss bort från allt som bryter ner och förstör våra liv. För det andra, och absolut viktigast, handlar omvändelsen om att vi vänder oss till Jesus. Vi tar emot hans förlåtelse, och blir fyllda av helig Ande så att vi kan leva våra liv som Jesus efterföljare. Vi behöver ständigt leva i omvändelse i alla delar av livet: hur vi tänker, talar och handlar.

Dop

Dopet är ett synligt uttryck för omvändelsen och en gudomlig bekräftelse på det verk Gud gör i oss när vi vänder oss till honom. Dopet är alltså både en mänsklig handling och en gudomlig handling. I dopet dör vi med Kristus och uppstår till ett liv med honom, vi får förlåtelse för våra synder och vi tar emot den helige Ande som en gåva. I Filadelfia förkunnar och praktiserar vi troendedop.

Vill du döpa dig? Här kan du läsa mer om dopet:

6. Bibeln

Vi tror att Bibeln är Guds Ord och vi tror på dess inspiration och auktoritet för lära och liv. Vi tror också att Guds Ord genom den helige Ande är levande och verksamt, vittnar om Jesus som Guds Son och vägleder oss till ett gott liv.

  • Vi tror på Bibelns auktoritet och kraft och därför kallar vi ofta Bibeln för ”Guds ord”. Den är grunden för det vi tror på och hur vi tolkar att man ska leva som kristen. Vi tror att Bibeln är trovärdig och sann i allt den påstår om Guds vilja och Guds planer, om frälsningen och hur man lever som kristen i den här världen.

    Allt vi vet om Gud, hur han skapar världen och verkar i den, kommer från Bibeln. Bibeln är helt enkelt den högsta auktoriteten för våra liv som kristna. Ingen pastor, inget församlingsmöte, inget politiskt beslut, inga lagstiftningar kan ställas över Bibelns ord. Måste vi välja kommer vi att välja det vi uppfattar att Bibeln säger.

  • Man kan läsa Bibeln på många olika sätt. Man kan läsa den som vilken vanlig bok som helst, eller som ett tidsdokument över Israels tidiga historia, eller som ett studieobjekt för att ta reda på vilka trosföreställningar de första kristna hade och hur de växte fram. Olika läsningar kommer att ge olika insikter som kan vara till nytta. Men vi läser Bibeln först och främst som ”helig skrift”. Med det menar vi att Gud genom sin Ande kan tala till oss här och nu genom Bibeln. Vi tror att man ska läsa Bibeln i bön om den helige Andes ledning och med utgångspunkten att Jesus är bibelns ”kärna och stjärna”. För oss betyder det kort och gott att vi läser Bibeln kristet.

    Vi vet att Bibeln inte är som en kokbok eller en uppslagsbok som man kan slå upp för att få svar på olika frågor. Nej, Bibeln är Guds stora berättelse om skapelse, syndafall, förbunden, Gudsfolket, Jesu framträdande, död och uppståndelse, församlingens liv och Jesu återkomst. Själva kärnan i Bibelns berättelse är Jesus, hans liv och gärning, hans död och uppståndelse. Vi läser alltså alltid Bibeln utifrån bekännelsen av Jesus som Herre och frälsare och i bön om Andens ledning.

  • Vi säger att Bibeln är inspirerad av Gud och skriven av människor i historien. Det betyder att vi försöker förstå och ta hänsyn till de bibliska texternas historiska sammanhang. Hur såg världen ut när bibelordet först formulerades? Vilka var de politiska, sociala och religiösa faktorer som Bibelns författare försöker adressera? Vi tar också hänsyn till de olika böckernas genrer som till exempel historiska berättelser, profetior, evangelier, brev, apokalyps. Vi inser att vår förståelse av Bibeln inte är fullständig utan att den ständigt behöver bearbetas och att vår tolkning av Bibeln därför kan förändras över tid.

    Därför är vi angelägna om att betona att det är Bibeln som är Guds ord och inte våra tolkningar av den. I bästa fall är våra tolkningar en riktig avspegling av detta ord. Det här är skälet till att vi inte har någon nedskriven bekännelse i vår församling. Vi har insett att alla försök att formulera ett antal doktriner som alla ska tro på riskerar att bli en ersättning för Guds ord. Istället för att låta Bibeln vara den slutliga auktoriteten så blir det doktrinerna som tar platsen och en sådan inriktning är vi tveksamma till.

    I Filadelfiaförsamlingen försöker vi alltid stimulera till bibelläsning och bibelstudium. Vi vet att det tar tid att förstå Bibelns språkbruk och tankevärld men när man väl rotar sitt liv i Guds ord får man en källa till både glädje, tröst och förnyelse. Vi har förstått att i alla tider av andlig förnyelse så har bibelordet varit centralt. Därför värderar vi studiet av Bibeln och vill ge utrymme till det i församlingslivet och uppmuntra till det bland församlingsmedlemmar.

Fördjupa dig i bibeln:

7. Det kristna livet, församlingen och missionen

Alla kristna är kallade att lägga sitt liv i Jesu händer och leva för honom och hans ära. Genom att lyssna till Bibelns undervisning och genom att följa Andens ledning kan vi mogna i vår tro och växa i vår efterföljelse så att vi alltmer liknar Jesus.

Vår lokala församling är en del av den världsvida kyrkan genom historien, och därmed en del av Kristi kropp på jorden. Vi tror att alla efterföljare till Jesus är kallade att aktivt delta i en lokal församlingsgemenskap och att varje församling är kallad att upphöja Jesus och göra honom känd för alla.

Vi är kallade att delta i Guds verk i världen. Vi är kallade att gå ut och göra alla folk till lärjungar och att i praktisk handling visa Guds kärlek till alla människor och hans hjärta för dem som är i nöd.