Mötesplats - Ukraina

12.00–13.30 Lunchservering
13.00–14.00 Svenskundervisning

Plats:
Filadelfiakyrkan, Rörstrandsgatan 5 (ingång huvudentrén)
Närmsta station: St Eriksplan

Vad är Ukrainsk mötesplats?

I april 2022 öppnade vi Ukrainsk mötesplats i Filadelfias ljusa loungemiljö. Varje torsdag lagar vi hemlagad lunch (gärna med ukrainsk touch!) och fika, har stickcafé, ger svenskundervisning, har pingis och lekhörna, samt ger möjlighet till samhällsinformation och djupare samtal. Vi har cirka 70 gäster varje torsdag, med en stor grupp stamgäster som lärt känna varandra sedan vi öppnade och nu delar livet och erfarenheter om livet i Sverige.

Det här är en plats för mycket hjärta och kärlek! Sedan start har flera tusen mål mat serverats och lika många människor har mött något av en oas på denna plats. En stolthet är vårt ukrainska kockteam som tillagar luncherna och som skapat sig ett fint rykte i stan att laga riktigt god mat. Maten lagas ofta från grunden, bland annat genom gåvor från Matmissionen och vi tar även emot matgåvor från konferenser och mässor. Ibland kommer det in produkter som kläder, hygienartiklar och blöjor som delas ut på plats. Dessa torsdagar har blivit en självklar del av mångas vardag, där människor reser från Nynäshamn och Uppsala och allt däremellan för att dela gemenskap, möta nya vänner och uppleva en stunds ro i en trygg miljö.

Vilka skapar denna mötesplats?

Teamet består av ideella krafter från vår kyrka, nyanlända ukrainare och engagerade människor i vår stad. Tillsammans skapar vi en plats för och med ukrainare och som kyrka kan vi skapa förutsättningar för ännu fler att få vara med och göra skillnad. Vi ser hur empowerment är ett ledord och för våra ukrainska volontärer beskriver har uppgiften gett stor mening. Vi gläds även över Stockholms stads bekräftelse för det goda arbete vi gör och rustar för att uthålligt kunna fortsätta med denna mötesplats så länge behoven kvarstår.

Filadelfia är del av det nätverk av hjälporganisationer och kyrkor som erbjuder stöd till ukrainare i Stockholm.

Är du företagare och vill hjälpa till?

Vi är alltid öppna för nya samarbeten för att kunna utöka vårt stöd. Vi tar gärna emot hygienartiklar, bagerivaror, matråvaror samt lagad mat. Kontakta verksamhetsledare Linda Stenmark på linda.stenmark@filadelfiakyrkan.se för mer information.

Vill du vara med och göra skillnad?

Kontakta Linda Stenmark, verksamhetsansvarig för Filadelfias Sociala arbete, så berättar vi mer om hur du kan vara med och göra skillnad.

Linda Stenmark

linda.stenmark@filadelfiakyrkan.se