Undervisning

Vill du fördjupa dig i bibeln och förstå mer vad som står och hur vi kan applicera det i våra liv? Då har du hittat rätt!

Nedan hittar du olika bibelundervisningar på olika teman från våra församlingskvällar och från Filadelfia Bibel, vår online-bibelskola.

Hoppa till videor

Jesus och lidandet - Bishop Issaia Dau (Magasin T - del 9)

Varför finns det så mycket lidande runt om kring oss och vad gör detta med vår Gudsbild? Kan Gud vara god när världen ser ut som den gör? Hur skall en kristen människa reagera på lidande och ondska? Vad vill Gud och vad är hans del i det som sker i världen? Hur går Jesus ord ”Mitt ok är lätt” och ”Ta på er mitt kors” ihop? Tuffa frågor som panelen berör i veckans och det sista avsnittet för den här säsongen: Jesus och lidandet.

Jesus och normkritiken - Fredrik Wenell (Magasin T - del 8)

Församlingen står väl för Guds objektiva sanningar, frikopplat från och opåverkat av normer och tankesätt hos sig själv eller sin omgivning? Är det alltid så att den som har makten också sätter normen, och är det i så fall alltid skadligt? Om kyrkan satt upp normer för samhället tidigare, vem sätter upp normerna idag? Finns det en sanning eller är allt konstruerat av normer och villkor som t.ex. patriarkala strukturer dikterat? Och vilken är normkritikens grundläggande norm? Detta pratar vi om i veckans avsnitt: Jesus och normkritiken.

Jesus och kvinnorna - Cheryl Bridges Johns (Magasin T - del 7)

Hur kunde det bli så fel trots den vackra bild som målas upp i skapelseberättelsen? Varför behandlade Jesus kvinnorna så totalt annorlunda än sin omgivande kultur. Varför såg, uppmärksammade och talade han till kvinnor? Har vi reflekterat över hur patriarkala strukturer faktiskt går emot både Jesus och Paulus sätt att leva? Och framför allt, hur kan det bli mindre prat och mera verkstad vad det gäller jämställdheten?

Jesus i marginalen - Jan-Åke Alvarsson (Magasin T - del 6)

Varför valde Jesus som stod i centrum för tiotusentals människors uppmärksamhet att lämna och fokusera sig på tolv lärjungar? Varför drog han sig medvetet undan rampljuset i huvudstaden för att hittade en obskyr plats vid en brunn i Samarien för att möta en utsatt kvinna? Är det bara utsatta människor som Jesus är intresserad av och hur går det då för ”medelsvensson”? Varför säger Jesus ”Folket förstår inte vad jag säger, men ni (lärjungarna) förstår”?

Jan-Åke Alvarsson är professor vid Institutionen för kulturantropologi och etnologi vid Uppsala universitet.

Jesus och uppståndelsen - Joel MacInnes (Magasin T - del 5)

Varför är det så viktigt med uppståndelsen? Har korset varit för starkt betonat på bekostnad av uppståndelsen i vår tro? Vad händer med vår förståelse av försoningen om vi tar både korset och uppståndelsen mera jämlikt i beaktande? Och tror vi på riktigt på ”Kroppens uppståndelse”?

Jesus och andra religioner - Niklas Holmefur (Magasin T - del 4)

Måste religion och tro alltid skapa konflikt? Betyder gemenskap mellan olika trosriktningar automatiskt synkretism, alltså religionssammanblandning, eller finns det en annan väg? Kan Jesus vara ett exempel för oss också här?

Niklas Holmefur talar och sedan diskuterar panelen.

Kan man vara kristen utan att bry sig om naturen? Åsa Molin (Magasin T - del 3)

Går det att hitta fram till Gud genom naturen? Hur hänger kristen tro och klimatansvar samman? I avsnitt 3 av Magasin T pratar panelen om olika sätt att se på naturen utifrån kristen tro. Åsa Molin talar om Jesus och granskogsfolket.

Har Jesus verkligen funnits? - Niklas Piensoho (Magasin T - del 2)

Kan man veta att Jesus verkligen har funnits? Vad skall man tro när det hela tiden dyker upp nya teorier om vem han var eller om han överhuvudtaget var?

Är Jesus bara en idé som skall ge oss riktning för etik och moral eller har han faktiskt gått i ett par sandaler på dammiga vägar i Israel för ca. 2000 år sedan?

Min personlige Jesus - Ulrik Josefsson (Magasin T - del 1)

Jesus är en personlig angelägenhet för miljoner människor. Kristna har genom alla tider påstått sig ha en personlig upplevelse av och en relation till honom. Men den kristna tron bygger inte enbart på en subjektiv upplevelse utan kanske framförallt på en fysisk person. Hur går ”min personlige Jesus” ihop med den historiske Jesus Kristus från Nasaret.