Hjälp till Ukraina

Vad gör Filadelfia i arbetet för krisen i Ukraina?

Hjälp på plats i Ukraina och för våra systerkyrkor runtom Ukraina

Vi har regelbunden kontakt med våra systerkyrkor i och utanför Ukraina som håller oss uppdaterade på hur vi kan hjälpa till på bästa sätt.

När kriget i Ukraina bröt ut blev det tydligt att vårt kontaktnät med församlingar och pastorer skulle bli till nytta för vårt hjälpbidrag till många Ukrainare som blivit lidande av krigets konsekvenser. För de ekonomiska gåvor som kommit in till Filadelfia har vi förmedlat mat, värmeaggregat och andra förnödenheter. Men vi har också förmedlat hopp i Jesu namn! Detta är något som vi även fortsätter arbetar med löpande.

Hjälp i Stockholm genom mötesplats

Redan dagar efter krigsutbrottet i Ukraina i februari 2022 nådde de första ukrainarna Stockholm. Efter att vi utforskat hur vi som lokal kyrka bäst kunde erbjuda akut stöd av basbehov öppnade vi någon månad senare Ukrainsk mötesplats. Här möter man sina landsmän och kan dela livet med andra som flytt kriget.

Allteftersom månaderna gått har stödet av akut stöd av basbehoven utvecklats till en plats av integration och empowerment. Här möts nya och gamla vänner, genom stickcafét, en god och hemlagad lunch med fika och svenskundervisning. Här skrattar och gråter vi tillsammans, stöttar varandra i vardagen och nätverkar för att skapa förutsättningar för en ny framtid. Detta är en plats med mycket hjärta och vi är enormt glada över alla underbara människor vi lärt känna genom denna plats.  Läs gärna mer om vår ukrainska mötesplats.

Det här kan du göra just nu

• 1. Be

Be för situationen, Be för människor

• 2. Ge ekonomiskt stöd

Ge en gåva via Swish eller bankgiro och märk din gåva med “Ukraina” så går din gåva oavkortat till att hjälpa de drabbade i samband med kriget i Ukraina.

Swish: 123 311 76 94
    Bankgiro: 476–1227

• 3. Bli volontär

Vill du vara med och ge av din tid och utrymme? Vi behöver:
    - Språkhjälp
    - Social support (jurist m.m.)
    - Volontär

Kontakta oss om du vill veta mer om hur du kan va med.

• 4, Älska din nästa

Det är många som känner oro och ångest i samband med situationen. Därför är det viktigt att vi hjälps åt att älska våra nästa. Hör av dig till vänner, be med varandra, hälsa på nya och hjälp varandra att lyfta blicken!

Följ oss på sociala medier för senaste uppdateringar