DR KONGO

Kongo – Ett av våra äldsta missionsarbeten

För över hundra år sedan sände Svensk pingstmission de första missionärerna till Kongo-Kinshasa och precis som på många andra platser så skedde evangelisation och själavinnande hand i hand med att öppna skolor och sjukhus. I dagens konfliktens Kongo har församlingsrörelsen Cepac över 800 000 medlemmar och man driver fler än 1700 skolor, 300 hälsokliniker och 33 sjukhus. Ett av dessa sjukhus är Panzisjukhuset i Bukavu, där man har ett stort fokus på att hjälpa våldtagna kvinnor till fysisk och psykisk rehabilitering. Våldet som drabbar kvinnor i samband med inbördeskriget är oerhört mörkt och den själsliga upprättelsen vård och omsorg kan hjälpa till med är anmärkningsvärd. Arbetet leds av Dr Denis Mukwege som är medlem och pastor i Cepac och studerade till läkare med stöd av svensk pingstmission.

Omsorg om änkor

Kerstin Åkerman reste på 80-talet till Kongo och arbetade som röntgensjuksköterska under Dr Mukwege och sedan dess har hon arbetat för att höja kvinnors men framför allt änkors status i landet. I en region som är svårt sargad av krig och konflikt är antalet änkor stort. Att vara änka i DR Kongo är att förlora sina rättigheter och hamna i en mycket utsatt situation. Att bli änka resulterar oftast i att du blir utstött.

Vid speciella center samordnas allt från en grundläggande utbildning av änkor som inte kan läsa och skriva till kurser i hantverk och företagande. De som behöver får ekonomiskt stöd till sina barns skolgång. Vid dessa center utbildas också ledare som kan påverka samhället att erkänna änkornas rättigheter. Första centret startade och i takt med att gruppen med kvinnor man både hjälpt och utbildat växer ser man också frukten av arbetet. Arbetet knyts allt mer samman med freds- och försoningsarbetet.

Av de gåvor som ges till Filadelfias arbete har vi finansierat köp av en fastighet för att en vuxenskola och studenthem för expansion av arbetet. Vi har också mycket nyligen bidragit till köp av mark så att ytterligare ett center kan byggas så småningom.

Kerstin jobbar outtröttligt med detta, både på plats i Kongo men också i Sverige genom att informera och entusiasmera till engagemang.

Det är för oss som församling en stor förmån att få vara en del av detta arbete.

Läs om Nyota, en av änkorna vårt arbete hjälpt

Att lära sig sy och får tillgång till en symanskin kan vara början till självförsörjning för en änka i Dr Kongo.